Antal besökare online

Antal besökare i dag

Totalt antal besökare

Sidor

tisdag 4 maj 2010

Curry nam nam

I kväll är det full rulle då ngn av päronen ska avverka två utvecklingssamtal på dagis och sen senare ska jag o Janos hämta mamsen på Arlanda. Sen i morgon ska jag ta tåget till Sthlm, så upp tidigt i ottan mao. För att hinna med schemat har frökenfräken efter sin sovmorgon kokat i hop en rejäl och underbart doftande Bolognese till onsdagens middag och sen förberett kvällens kyckling curry.
I min bolognese finns följande: 800 gr Nötfärs, 100 gr rökt skinka, 2 hackade gullök, 2 finhackade vitlöksklyftor, 2 stora grovriv morot, 0,5 dl tomatpuré, 2 frp kross tomat, 3 köttbuljong, 2,5 - 3 dl rött vin, 1 tsk smokeliquid, 1 tsk sambal oelek, timjan, lagerblad, oregano, salt, svartpeppar, socker samt 6 dl vatten. Sen får ni själva lista ut hur ni kokar ihop. När det sen serveras tar jag lite till barnen i en annan kastrull o slår på grädde alt mjölk o låter koka ihop lite - detta för att den ska bli lite mildare o mjällare i smaken. Serveras med nykokt pasta samt riven parmesan. Och jag lovar - kockan har inte druckit rödvin vid spisen klockan är ju bara 11!


Till kyckling curry använder jag mig av 5-6 morötter skalade o delade på längden, 2 gula lökar hela o skalade, 4 kycklingbuljong, hel svartpeppar + vitpeppar, lagerblad samt 1,5 l vatten. Lägg alla dessa ingred i en kastrull o koka upp. Låt koka till morötterna är färdiga. Plocka ut morötter + lök. Lägg sen i 4 kycklingfiléer som delats i vardera 4 delar. Låt sjuda SAKTA och på LÅG värme så att de blir saftiga o möra. När de är klara plockas de ur kastrullen . Sen silas skyn fint i en annan kastrull. Där har du nu grunden för currysåsen. Fräs 1,5 - 2 msk curry i smör försiktigt pudra sen på ca 2 msk vetemjöl o rör ihop till en beurre manié slå sedan på buljongen (ca 8 dl)och rör om o låt koka till en fin sås. Fyll på med mer buljong om det blir för tjockt. Smaka av med ev andra kryddor salt, socker el mer curry. lägg upp kycklingen, morötterna o den gula löken på ett fat o slå över currysåsen. Serveras med råris (eller vilket ris som helst). = Mormorsgott!

Nu ska jag lägga mig raklång o plöja tidningar, sköna hem, hem o trädgård, clara, m.m. En dubbel espresso får göra mig sällis :o) Ha en fortsatt härlig tisdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar