Antal besökare online

Antal besökare i dag

Totalt antal besökare

Sidor

söndag 8 maj 2011

Gigant

Den tidiga söndagsmorgonen spenderade jag på farstutrappen i varmt solbad med min lilla A sittandes bredvid mig. Jag sippandes på en morgonkaffe o hon ätandes en kall pannkaka :O) "Kan vi inte äta frukost ute mamma?" Självklart var ju det en lockande tanke men först ville jag se om parasollet på framsidan gick att fälla upp. Det är förra husägarns som står kvar och har inte använts sen vi flyttade in. Så sagt o gjort gick vi båda fram o började veva men inget hände så fröken tar tag i parasollet o drar utåt o kollar in.... Där ser jag ngt så stort att jag hinner tänka - Vem har satt en låtsas JÄTTEstor geting i parasollet? Sen insåg jag att den självklart inte var på låtsas. Grejen när man får barn är ju att inte skrämma upp dom med sina egna fobier.... Ja ni vet hur det är. Med spindlarna har jag lärt mig att hålla masken - men - med getingar grejar jag det aldrig. Så ett litet skri och så var vi inne igen på 5 röda. Tydligen störde vi den stackarn för timmen efter flög den ut och lät som ett helt reaplan. Efter lite efterforskningar har jag nu förstått att det var en bålgetingsdrottning 3,5 cm med markanta stora svartgula ränder - stor som satan. Men - jag är lugn för tydligen är den bra mycket fredligare än en vanlig geting och inte heller giftigare. Herrn har dock fått äran att spruta in lite insektsspray i parasollet med hopp om att gasa ihjäl den. Ledsen alla djurdiggare men jag klarar inte av att ha en bålgeting so bygger bo i ett gammalt parasoll. Dessutom ska ju parasollet kastas av ngn oxå.



En kanonhelg med sol, värme o massor gjort. Helgens dinner =
I fredags blev det en kanongod moules mariniere precis som jag ville med en flaska (!) kall petit chablis till - urgott!
I lördags en grillad entrecote med en sparris o parmesansallad samt en tomat, rödlök- och grönmögelostsallad. Till det ett aussi rött.
Söndagsdinner blev en bifteki på kolgrillen med klyftpotatis, greksallad och en vitlökssås. Aqua con gaz till det :O)

En ny era har kommit - den heter PMS. Jag som trodde det drabbade kärringar runt 40(!)
ciao

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar